søndag 8. april 2018

Jeg velger meg april, som Bjørnson

Da er jeg omsider hjemme igjen fra vår årlige langutflukt til vårt andre hjem i British Columbia, Canada. Vi forlot hagen der borte akkurat når snøen smeltet, fuglene dukket opp og ekornene begynte å kjefte og smelle i trærne. Avreise rett etter jul, hjemreise like før påske. Til en hage hjemme som forbausende nok var kommet kortere i spiringen enn på 600 meters høyde i Whistler. La meg få presentere våre nære venner fra de store skoger :-)



Herr og fru ekorn som har bodd her noen år. Mye bråk for penga, men søte til tusen.




Mr. Blue Jay som vi hadde inne i stua så fort vi åpnet terrassedøren. Vi har fuglemater ute, for det har vært kraftig med snø her i vinter som i Norge. De er aldri fornøyde nok med maten ute, men fant mindre inne. Heldigvis.





Fru og herr Dark Eyed Junco. Disse er som gråspurven hjemme. Fikk et par inn av disse også, og de skiiiter når de får panikk. Ikke akkurat kjekke å ha i hus, men nå har vi fått skyvenettingdør på plass. Da klarer vi å holde dem ute og samtidig få friskluft inn. Søte disse også da!



Denne var ny av året. Ihvertfall på terrassen vår. Sjekket den opp, og det viser seg at det er en Varied Thrush. Altså en trost. Ikke sett denne oransje tidligere, men har jo fantastiske farger! Håper den er kommet for å bli. Vi hadde ihvertfall fuglemater ute til vi reiste, og nå blir det jo grønnere for hver dag. Det er nemlig anbefalt å ta inn fuglematerne når snøen forsvinner. Bjørnene har en lei tendens til å forsyne seg av mat som ikke direkte passer deres mage, men alt er mat når de kommer slunkne ut fra hiet. Jeg vil IKKE ha bjørn på terrassen! En nabo fikk en bjørn inn i gangen for et par tre år siden. Ikke særlig interessant... for å si det sånn.

Vel hjemme er det nok å ta fatt i i både hus og hage. Høstens synder er ennå ikke fjernet, men igår og idag fikk vi et par timer der høstløv ble fjernet fra krukker og bed, terrassen ble mer eller mindre spadd ren og noen busker fikk vårklippen før de begynte å spire. Jeg var mest spent på sukkulentene mine inne, de eneste plantene som overlever at vi forlater dem i månedsvis om gangen. Men der stod de, litt slunkne i pelsen, men etter å ha gitt dem en skikkelig rotbløyte så så de ut for å komme seg alle fire. To av dem kjenner jeg navnet på, to mangler jeg. Anyone?



Echeveria, rosettplanten som kommer i flere farger. Jeg liker godt denne lilla.



?



Crassula Ovata, eller - pengetre. Har aldri gjort meg rik ennå, men...



?

Den siste her syns jeg er spesielt kul. Minner meg av en eller annen grunn om plante fra Jurassic Park... Nå gleder jeg meg til å komme ut i hagen igjen. Det er meldt strålende sol fra skyfri himmel onsdag og torsdag denne uken. Det er bare å krysse fingrene. Nå vil jeg ha vårblomster i jorda! Imens skal jeg lese hageblogger og sikle over alle de flotte hagene dere skaper der ute :-)


.

4 kommentarer:

  1. Så roligt att du lämnade en kommentar på min blogg så jag hittade hit. Otroligt fina fågelbilder på fåglar som är helt nya för mig.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Helene
      Jeg vet ikke om vi har disse fuglene i Norge. Jeg tok bilde av dem i den andre hagen min i Canada. Vakre fugler :)

      Slett
  2. Du er en fantastisk god fotograf Marianne!
    Det blir finvær her også, men jeg skal passe en liten "prins" på 2,5 år og da blir det lite effektiv jobbing - bare kos å være bestemor.
    Nyt finværet i hagen denne uka.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Turid :)
      Heldig du som har en prins å passe på. Livets dessert. Da kan hagearbeid være hagearbeid en stund. Jeg skal ta en gåtur i skogen rundt her. Spennende å se hva som spirer og gror. Senere blir det en tur på hagesenteret for å friste meg selv. Ikke vanskelig...

      Slett