tirsdag 1. mai 2018

Den store hagedagen

...ble grå, MEN - det ble gjort en god del likevel - både dagen før dagen og idag, 1. mai. Vi fikk nemlig lånt oss en mosedreper... eller, plenlufter som en kompis så fint kalte den. (En spade er en spade... dette er en mosedreper!) Den lille ca 75 kvm plenen vi hadde i fjor ble nemlig i løpet av høsten og vinteren transformert til et mosebed. Jeg har ikke sett maken på mengde mose på så kort tid! Siden ingen av oss har armer til å rake, ble det hårda bud og maskinell hjelp. Mosen måtte bort.



En effektiv liten maskin det der!



Bortsett fra en liten flekk midt på, så har vi her rakt bort all mosen. 9 stappa søppelsekker på denne lille plenen! Det skal bli interessant å se hvor lang tid det vil ta før vi har en grønn flekk foran oss igjen. April ble med andre ord avsluttet med en gedigen våronn. Godt hva som er gjort...

Ellers blomstrer det litt både hist og her i hagen. Jeg liker spesielt de blå perleblomstene som jeg vant på hagelagsmøte for et par uker siden. Aldeles nydelig farge.



Vi fikk også spadd ned morelltrærne og plommetreet vårt på tampen av april. Jeg må få tatt bilde av dem en dag i sol. De har så flott en utsikt.



Og vårløken vokser så villig vekk i vinduskarmen - nå har jeg to krukker - at jeg kommer til å plante dem ut imorgen. Jeg bruker mye vårløk, så det hadde vært supert å kanskje bli selvforsynt etterhvert?



Her begynner jeg å få sving på kjøkkenhagen også. Tungt arbeid å spa bort torvtuer som har bodd i fred og ro i 20 år...



Det lille bedet til venstre har nå blitt iplantet blomkarse. Jeg trenger litt farger i kjøkkenhagen. Skal bli spennende å se om jeg klarer å holde det meste sneglefritt...



Pallekarmene begynner også å få innhold. Til venstre har jeg plantet tidligpoteten Juno og de har fått en dæsj helgjødsel på toppen. Pallekarmen til høyre er halvfylt, gul løk til venstre, resten skal bli rødløk og purreløk. Ja, jeg er glad i løk :-)



Siste prosjektet mitt er jordbærbedet. Siden jeg ikke vet hvordan dette området oppfører seg med hensyn til verken snegler eller mennesker som ikke klarer å holde hendene i egen lomme, så tester jeg foreløpig med noen få jordbærplanter. Området som kjøkkenhagen står på er egentlig kommunalt, men ligger avsides til. Det er likevel folk her, så vi får se hvordan det går. Sortene jeg har plantet er Korona, Honeye og Vesca Rugen. Sistnevnte er såkalte månedsjordbær som blomstrer og gir bær hele sommeren, helt frem til frosten. Mindre i størrelse enn Korona og Honeye, men større enn markjordbær. Disse er jeg svært spent på!



Det ble mange fine dager i april i solkroken vår foran huset, og vi fikk ikke mindre enn 2 flotte grilldager på terrassen! Det er ikke verst i april måned her på vestlandet. Begge ungene på plass også, ikke hverdagskost :-)  Så nå krysser vi fingrene for en enda finere mai, da med innlagt Strand og Forsand hagelagstur til sørfylket. Og så må jeg få orden på blomsterkrukkene her på nedre terrassen. De er ikke akkurat blitt prioritert sålangt, hehe...





Fantastisk april-grillings på terrassen :-)


.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar