fredag 18. mai 2018

18. mai dagen derpå

Langt mellom oppdateringene i denne hagedagboken, men det betyr ikke at ikke noe er blitt gjort eller har skjedd. Oljing av huset har vært hovedbeskjeftigelsen før 17.mai. 13 år siden forrige eier oljet, så det var på tide. Huset ser aldeles nytt ut, så det er verd anstrengelsen. Men du verden for et arbeid, og Møre Royalolje er som å påføre vann. Ikke helt enkelt - ei heller dryppefritt... Jeg kravlet på taket og tok vannbord og mønespisser, sambo holdt seg i lavlandet og sikret stige. Nervøs? Jeg? HAHA... JA! Men nå er vi snart ferdige, og glad er jeg. Her er bilde av oppsiden av huset, den lave enden. Framsiden av huset er en litt annen utfordring i skråninga...



Det blomstrer i buskebedet som ble anlagt av forrige eier. Dette bedet blir nok forandret etterhvert, men enn så lenge så er det andre prosjekt som frister mer. Frodig er det ihvertfall, og mer eller mindre ryddig. Det får holde så lenge.

Såvidt passert mai så kan jeg registrere følgende i blomstringen


Stemorsblomstene foran huset har fått en fantastisk mørk lillafarge.



Den mørk rosa rhododendronen er i ferd med å åpne seg.



De tre blomstrende kirsebærtrærne er nyyyyydelige i sin prakt!



Det er tre duftsyriner på tomten. Vakre, og for en vårduft.



 Jeg elsker rhodo'ene mine. Her mørk rosa langs gangstien ned til fjorden.



Dette blomstrende treet vet jeg foreløpig ikke navnet på. Jeg har klart å fjerne halvparten av de overvokste hosta'ene som var plantet under. Jeg kan enda fjerne flere, men det får bli senere i høst, eller kanskje til neste vår. Det er et virrvar av røtter nedi kassen der. Gudene vet hvor lenge de har fått stå og kose seg og lage røtter. Hosta'ene tåler en del, så jeg har nå fått to flotte krukker av dem jeg spadde bort.



Den store steinveggen vår er dekket av en imponerende klatrehortensia. Den er ennå ikke i blomst, men ser svært lovende ut - tett i tett med knopper. Jeg gleder meg til den springer ut. Den er et fantastisk skue.



Og - tadaaaa - potetene mine spirer! Mine aller første settepoteter. For disse brune hagefingrene er det en bragd å se at jeg a) har fått noe i jorden som b) spirer og som c) sannsynligvis blir veldig gode på middagstallerknenen. Garantert naturlig prosess for de fleste andre, så bær over med meg... I pottene over potetene er det gressløk helt til venstre, og så spirer såvidt brytsukkerertene mine også. Du verden!



Og mine tre sorter jordbær er det også gang i. De blomstrer villig, både i furene her og i jordbærtårnet mitt fra ifjor. Det skal bli en søt sommer :-) Ellers gror det i urtehagen og i blomsterfrøene mine også, men de får jeg ta imorgen. Malerkosten kaller visst... hrmfff...


.



4 kommentarer:

  1. Ser innmari fint ut hos dere! Kos dere masse resten av pinsen.

    SvarSlett
  2. Flink du er, dette går jo så der suser ����

    SvarSlett
  3. Så moro å finne en ny blogg å lese, og her var det intressante ting å lese om! Synes din blomstrende buske ser ut til å være det vi her i Sverige kaller "Sibirisk ärtbuske". Husker ikke hva den heter på norsk i farten, men om du googler Caragana arborescens så kan du jo se om det stemmer.
    Ha en fin ny hageuke!
    /Nora

    SvarSlett
  4. That tree is amazing! What type of tree is it? Thanks for the share, love checking out your blog. Keep up the posts! Have a wonderful rest of your week!
    World of Animals

    SvarSlett