onsdag 7. juni 2017

Hosta


Jeg har ennå ikke klart å kategorisere treet i denne blomsterkassen i trappa, men fikk sjekket opp "de fine bladene" som er plantet under. Dette viser seg å være stauden Hosta. NRK Livsstil hadde et innlegg om nettopp denne stauden i 2009, med overskriften "For deg som er litt lat". Den adopterer jeg. Ikke fordi jeg er lat, men fordi jeg ihvertfall i starten nå trenger noe som gjør seg selv...

Hosta kalles også bladlilje, og det finner et par tusen ulike arter. Jeg tror jeg drøyer med å finkategorisere min. Fargene på bladverket er nydelig og planten trenger egentlig ikke blomster for å være dekorativ.Hosta skal trives godt i skygge, noe som jo alle har ett eller annet sted i hagen sin. Min står imidlertid i sola størsteparten av tiden ser jeg, og det er kanskje derfor forrige eier har satt et vannerør i bedet?

Kjenner nå at jeg er klar for å flytte inn i huset. Hagen blomstrer, kjøkkenet er snart ferdig oppusset og vi venter bare på noen møbler - OG selge det gamle huset først, noe som kan ta tid...

Hosta-tips jeg fant på nett
Hosta kan plantes hele sesongen, fra vår til høst, men bør plantes tett fordi den ikke vokser så fort. Hosta liker litt leire, men den trives godt i all jord som holder på fuktigheten. Den liker ikke å bli stående i vann. Ved planting er det fint å blande litt kompost inn i jorda.

Planten er dessverre elsket av sneglene, og de kan gjøre stor skade på bladene. Min hosta står imidlertid i et eget, separat bed midt mellom to terrasser i høyde og et godt stykke fra nærmeste plen. Skal det komme snegler til så har de ihvertfall en jobb å gjøre først. Enn så lenge ser det ut for at min hosta lever et lykkelig liv.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar