tirsdag 13. juni 2017

Superaktiv hagetirsdag!

Jeg hadde ikke lagt herdighetssone inn som noe vesentlig moment da vi kjøpte huset ved fjorden. Vi likte huset, hagen og beliggenheten - check. Men da jeg begynte å kikke nærmere på planter mv, så ble jeg fortalt at det var sammenheng mellom herdighetssoner og fornuftig plantevalg.


Her har jeg satt Hagen ved Lysefjorden på kartet, og direkte på det smale, mørkerøde feltet et lite stykke inn langs fjorden. Det viser seg å være hele fem herdighetssoner i min lille kommune Forsand som talte kun 1238 sjeler første kvartal 2017. Jeg befinner meg altså i sone 1, som betyr - at jeg kan plante det meste, og dør det - så er det igrunnen min feil, hehe... Vel, det siste der var ikke direkte noe nytt...

Idag var det oppholdsvær igjen, og lykkelig var jeg - tømmermannen satte nemlig igang byggeprosjektet mellom hus og garasje, noe som betyr at sambo får snekkerbod og jeg får "halve garasjen" som jeg kan benytte til hageovervintringsprosjekter. O'lykke!



Motivert av oppholdsværet og byggeprosjektet brant jeg av over 5 timer med luking, klipping av gress og beskjæring av busker. Jeg brukte også en god del tid med kameraet og dokumenterte hvordan tre sider av hagen ser ut pr idag, for fremtidig sammenlikning. Begge kortsidene av huset, samt foran mot fjorden står nok for den minste endringen i planer. Jeg har imidlertid store planer ved hele inngangspartiet. Det skal jeg få dokumenter imorgen.



Bedet utenfor den lille, overbygde terrassen består av tre japanske kirsebærtrær, flere forskjellige rhododendron, blomsterpieris, pyramidelyng, pieris "forest flame" og et par eviggrønne som jeg ennå ikke har klart å kategorisere.



 Plenen ligger mellom huset og skråningen ned til fjorden, og ytterst ligger det flere busker som mangler kategorisering. De ser ut for å komme med hvite småblomstklaser. Det mest spennende er de tre rosebuskene rundt treet. De skyter i været med ekspressfart og er (foreløpig) uten skadedyr.



Trappen fra plenen og ned til terrassen begynner å bli noe "sliten". Der må enkelte av trappetrinnene byttes ut, men ellers er steinveggen i god form. Alt steinarbeidet på tomten er grovt. Ingen sirlige steinvegger her nei.  Det er nok flere enn ett av trinnene som kommer til å få krukker på seg her, ja :-)



Nede på hovedterrassen ligger en gammel mursteinspeis. Tidligere eier bygget den samtidig med huset i 2000, og de har benyttet den til grilling. Jeg tror min litt kresne sambo frakter kullgrillen ned istedenfor, og så benytter vi heller peisen til bålkos inntil vi har bestemt oss for om peisen får leve videre. Den er ikke direkte vakker, men har sin sjarm på et vis.



Mellom tomten og fjorden er det en liten grussti for de 8 familiene som er så heldige å ha båtplass på en liten brygge nedenfor oss. Huset er bygget noen meter opp fra vannkanten, og her er det også satt opp en rimelig stor natursteinvegg. Den var nok temmelig dominerende i starten, men nå er den snart heldekket av en vakker klatrehortensia (Hydrangea petiolaris). 



Denne veggen blir nok et syn i full blomst!



Innimellom steinene dukker det hver uke opp noe nytt, som denne stauden med lilla småblomster.



Denne kreative trappen kommer til å ende opp i biinngangsdøren til snekkerboden når den blir ferdig. De tre kjeglegranene øverst til venstre er i ferd med å bli historie. Der oppe skal vi nemlig plante enda flere bærbusker. Rips er allerede flyttet fra gamlehuset, morelltre skal på plass, rabarbra likeså. Men det får bli til neste år.



Hvilke urter som skal få lov å bo nede på hovedterrassen er ikke bestemt ennå, men krukkene er kommet i hus. 



Til slutt noen blå fioler som har overlevd i grusen fra i fjor. De står så lykkelig og blomstrer for seg selv i et hjørne at der skal de få lov å leve urørt.

Imorgen er meldt enda bedre vær, og da blir det ny runde med kategorisering. Jeg sniker meg inn på en hagebutikk, tenker jeg. Har tatt bilde av det meste jeg lurer på. Nå er det bare å finne tilsvarende planter - med lapp!

Fin hagedag til alle dere der ute!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar