mandag 19. juni 2017

Hagevandring i gamlehagen

Etter å ha forsømt gamlehagen nå i flere uker så var det dags for å ta en liten rundtur i hagen jeg nå sier adjø til. Den har for min del vært altfor stor (2,2 mål) og altfor kaotisk til i det hele tatt å vurdere og temme med mine brune fingre. Hagen har vært en såkalt "naturhage" = det meste har vokst villt hvor det ville... Mye har vært okkupert av plen, og der har sambo regjert på traktorgressklipper.



Denne fyren her har jeg imidlertid ikke studert tidligere. Interessant type, og temmelig skummel på nært hold! Hvilket insekt dette er, har jeg ikke peiling på. Det var full gang i hagen idag - biller, snegler, en masse humler og UFO'er boltret seg i buskaset.



Denne stakkars blå sibiririsen var en av de siste som stod og hang med hodet uten å ha blitt fotografert tidligere i år. Det bærer forsåvidt hele gamlehagen min sterkt preg av. Jeg håper nye eiere kan ivareta villnisset bedre enn oss.



De gule liljene svikter meg ikke i år heller. De vokser, gror og trives mellom busker og ulukte bed. Disse må jeg få med meg til nyehagen sammen med sibiririsen. De er virkelig flotte blant alt det grønne.



Ripsen trives også godt. I fjor gav buskene meg så mange liter rips, at jeg fremdeles har i fryseboksen. Vi må se å få spist dem opp før årets innhøsting er klar. Nå er allerede to ripsbusker flyttet til nyehagen, så vi har sikret oss både her og der. Viktig for bærfreaker som oss :-)



Nyperosebusksen vår er blitt gedigent svær. Ikke fordi vi er flinke å passe på den, men fordi den gror villig vekk. Rosene dufter aldeles nydelig, og har en intens rosafarge mens det står på. Duften er nesten for intens i en kort periode.



Det vi har nok av i hagen er skvallerkålen. Sambo kan si hva han vil om "det vakre brudesløret"... Jeg kan ikke fordra veksten. Den kveler det meste, og er umulig å fjerne. Jeg ser virkelig fram til å flytte fra akkurat den planten. Selv om det skal innrømmes...at den er vakker...noen få dager i blomst...


8 kommentarer:

  1. Fine bilder og kul flue:) Kanskje det er en danseflue av noe slag.
    Tenker det blir godt å starte på nytt igjen i en helt ny hage! Håper du ikke får med noen bittesmå rotbiter av skvallerkålen når du flytter planter, for det er så fort gjort at den kan spre seg til den nye hagen om en ikke passer på. Og som du sier, umulig å bli kvitt.
    Jeg hadde skvallerkålfri hage i mange år, helt til naboen kastet noen planter bak i sin hage fra fremsiden av huset sitt. Der hadde de stått omgitt av asfalt på alle kanter.
    Så tok det tre år, og hele min hage ble full av skvallerkål.. Ja, og andre hager her også. Det skal så lite til.

    Ha en fin uke:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm.. takk for tipset ang skvallerkålen. Jeg visste ikke den var SÅ giftig i formeringen.. Kanskje jeg skal drøye hele flytteprosjektet av iriser og liljer. De står nemlig i samme nærområde som de største skvallerkålansamlingene. Er det noe jeg ikket trenger nå når jeg har fått meg en håndterlig hage er samboen sitt brudeslør.. Jeg ser mine nye naboer også er fri for skvallerkål, så det kan ikke være mye i akkurat det nabolaget. La det inderlig vare!
      Hva gjorde du for å bli kvitt din skvallerkål? Roundup ala bondegårdsversjonen?

      Slett
    2. ..og takk for hygglig kommentar til bildene mine :)

      Slett
    3. Hei igjen.
      Nei, jeg kan ikke gjøre så mye med skvallerkålen, da det er fullt inne i hekkene, i andrs hager og på et friområde som grenser til hagen min. Jeg luker det værste, og det må jeg nok fortsette med. Passer bare på at de ikke blomstrer og det blir frø etterhvert.
      Når du flytter planter, så kan jorden spyles helt av røttene, men en kan aldri være sikker på om det blir med en liten rotbit likevel. Skulle det dukke opp små skvallerkålplanter på de du flytter, så pensle med roundup el. liknenede så de forsvinner.
      Skvallerkålen ble innnført til Norgen under en hungersnød for noen hundre år siden, og berget mange mennesker på den tiden. Siden har den spredd seg voldsomt.

      :-))

      Slett
  2. Hei. Flotte bilder! Den blå irisen tror jeg faktisk ikke er sibirica. Den har jeg kun sett på en blogg for mange år siden, og skulle gjerne hatt en bit av den hvis jeg har noe du vil bytte med. Men siden hagen er solgt så er det kanskje vanskelig? ;)
    Jeg mener ikke å være frekk, jeg bare spør :)
    Skvallerkål har jeg ikke, men har stor respekt for det ugresset. Det må brakkes med svart plast i to år før det dør. Sier litt om hvor vanskelig det er å ta livet av det.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan. Jeg har ennå hagen, så jeg skal se om jeg kan få lirket løs en bit om du vil ha. Gir beskjed når jeg har fått gravd. Ikke frekt i det hele tatt :) Det sprutregner her, så blomstene tørker ihvertfall ikke ut.. Om det er sibiririsen er jeg også usikker på. Den liknet bare mest på den ut fra de få bildene jeg har sett. Huset er fra 1969, og irisene har stått mer eller mindre fra hagen ble anlagt tidlig på 70-tallet.
      Uff - såpass seiglivet skvallerkål.. Får bare sørge for at jeg ikke drar den med meg. Forferdelig irriterende plante!

      Slett
  3. Så bra da! Ja, pass på at du ikke får med deg så mye som en rotbit. Det fikk jeg med meg når jeg flyttet hit, og hver gang jeg tror at jeg er kvitt den, så dukker den opp igjen. Bare på et sted og det skremmer meg hver gang den dukker opp. Der hvor vi bodde var i et borettslag, og det var skvallerkål overalt der. Jeg har sikkert allverdens andre ugress her, men den vil jeg ikke ha! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan. Da har jeg fått spadd - etter å ha overlevd med snorkel og flytevest en ukes tid... Jeg vil imidlertid beholde iris'en til jeg ser at det ikke vokser ut skvallerkål innimellom. Irisen stod midt i en krans av hvitt...og jeg skal prøve så godt jeg kan å unngå at jeg får med meg noen rotvekster vi ikke vil ha... Flytting er satt til andre uka i juli, så nå kommer det seg. Endelig! Å få tak i flyttebyrå var ikke det enkleste kan du si. Så nå spar jeg ut det jeg vil ha med meg fra gamlehagen (svært lite) og ser fram til å SOVE i det nye huset. Da blir det noe enklere. Nå pendles det daglig, og det begynner å tære på tålmodigheten.

      Slett