torsdag 1. juni 2017

Da var jeg igang

Vi - mann og jeg samt to ungdommer på vei ut av redet - har vært så heldige å kjøpe oss hus med hage. En ferdig, gartnersirlig beplantet hage. Busker og trær står i rekker eller klynger på tre. Alt er nøye gjennomtenkt og planlagt ser det ut for. Og jeg er happy. Strålende happy. Men hva er det egentlig jeg har i hagen? Og hvordan tar jeg vare på alt som blomstrer og gror? Jeg har nemlig særdeles brune hagefingre...for å si det pent...

Og, dersom jeg mot alle odds klarer å holde liv i eksisterende planter, hvorkan kan jeg gjøre den mindre sirlig? Alt står på geledd, og det ser altfor kunstferdig ut etter min smak. Drømmen min har alltid vært å eie en bestemorromantisk hage, men under kontroll. Er det mulig? Og hvor begynner jeg?



Det er flere typer rhododendron i hagen, og noen av de flotte, blomstrende buskene jeg ikke har peiling på hva er, er muligens også rhododendron? Øverst her lilla, og nede i skråningen en rosa.

Den rosa rhododendronen er virkelig et syn i full blomst. Og første steg på veien mot kontroll i hagen, det får starte med å lokalisere hvilke typer rhododendron jeg har, når de forskjellige har blomstringstid om og de eventuelt trenger spesiell pleie.

All informasjon jeg finner kommer jeg til å legge inn her i bloggen. Så finner jeg kanskje tilbake til informasjonen neste vår. Man kan jo alltids håpe...


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar