torsdag 7. mai 2020

Hagelån av kommunen...

Idag startet jeg dagen med å rydde i avkapp som vi hadde glemt i frukt- og bærskråningen for noen dager siden. Vi er ikke alltid på den siden av huset... Det er nå blitt plass til å gå rundt både moreller, plommetre og rips, og innimellom rusk og rask dukket jammen rabarbraen opp igjen også :) Så over til det kjekke prosektet for dagen.

Igår fikk jeg en idé som jeg idag har begynt å sette ut i live. Tomten vår grenser nemlig mot et lite trekant-areale som kommunen eier. Der har jeg foreløpig satt opp noen pallekarmer med løk, jordbær og sukkererter. Nederst i hjørnet av denne tomtefliken har det vært et skikkelig rotereir, så idag bestemte jeg meg for å begynne å vedlikeholde dette området også for kommunen :) Jeg fant nemlig en stamme under rotet i den ene enden, og bestemte meg for å benytte denne til noe fornuftig.



Jeg gravde meg ned til stein, gravde samtidig fram 20 år gammelt rusk og rask og røtter med hinsides tjukkelse og lengder og fikk fram denne lille kroken. Plantet to forskjellig fargede klematis som skal få vokse oppover berget på nettingen, tok vare på og justerte en smule bregnen i hjørnet og la duk over den nå mye renere jorda. Her skal jeg legge ned et par store steiner på kant i forgrunnen for deretter å fylle i med god jord.

Lavendelen som står i krukka reddet jeg fra den sikre død et annet sted i hagen, så den skal få lov å bo der nede etterhvert. Bak stammen er det mer rusk og rask, det skal ryddes i på sikt, men fra andre enden. Tungt arbeid med spade for kneprotesen min, men hei - den som intet våger osv. Idag fikk jeg ikke hjelp fra sambo som satt i jobbmøter fra morgen til sen ettermiddag, så da ble det å ta frem spaden selv.



I tillegg fikk jeg ryddet og fylt dekkbark i det lille bedet ved garasjen. Det trengtes, for der var det ikke særlig pent.



I dette bedet vokser det både Blue Carpet einerbusker, et morelltre og den rosa vårfloksen som jeg syns er så pen der den lurer seg inn mellom steinene i muren.



Og nå har omsider hostaene mine kommet seg opp og ut av jorda. Jeg har hosta både i krukker på terrassen og som dekorasjon i et kassebed. Bare så syns at sneglene elsker disse hostaplantene...

Gikk også til anskaffelse av Gladioler løk idag - en blanding av ferskenfargede, rosa og hvite. Nå må jeg fundre litt på hvor jeg skal plassere dem.


.


1 kommentar:

  1. God morgen;
    Jeg vil ikke være lenge, jeg heter CORRINE BURIERE fra Belgia, 73 år gammel. Jeg kontakter deg for et humanitært prosjekt. Min nåværende fysiske situasjon tillater meg ikke å gjennomføre prosjektet jeg planlegger å gjøre. Jeg vil stille deg de økonomiske midlene til å gjøre det, fordi når vi dør, tar vi ikke noe materielt materiale. Jeg vil være glad for å få svar fra deg fordi jeg, for for oppmerksom før jeg tar denne avgjørelsen, har bedt mye til skaperen om å henvise meg til sønnen hans som kan utføre dette oppdraget.
    Bli med på min private e-postadresse for mer informasjon: corrineburiere@yahoo.fr

    SvarSlett